Alt om foreldrebetaling

Her kan du lese om foreldrebetaling i barnehage og om ordningene for redusert betaling

100% plass fra 1.8.2024 kr 2000,- + kost kr 450,- = kr 2450,- pr mnd

Søskenrabatt

30 % for søsken nr 2

50 % for søsken nr 3, 4 osv.

Vi følger retningslinjer for mat og måltider i barnehagen utgitt av sosial- og helsedirektoratet.

Det er begrensede muligheter til å tilpasse spesielle dietter uten helsemessige begrunnelser.

Matpengene i barnehagen er kr 450,- fra høsten 2024. Barn med egne dietter har egne satser.
Glutenfri/laktosefri (legeerklæring) kost: 500,-
Nøttefri/fri for spor av nøtter/eggefri (legeerklæring): 500,-
Alle andre dietter uten legeerklæring (f.eks. vegan/vegetar/halal/fri for ultraprosessert/annen "fri for" mat): 700,-

Her er link til Ås kommune som handler om redusert betalingssats:

Her kan du lese om hvordan du søker om reduksjon i foreldrebetalingen og reglene om gratis kjernetid.

Barnehagens saksgang ved forsinket og manglende betaling:

• 1. purring ved manglende betaling er en påminnelse som sendes på SMS.

• 2. purring er en betalingsoppfordring med varsel om rettslig inkasso ved mislighold. I fakturaen varsles det også om at plassen kan bli sagt opp.

• Dersom 2. purring ikke er innbetalt innen forfall, og skyldner heller ikke har inngått en nedbetalingsplan med barnehagen, går saken til rettslig inkasso.

• Når en sak har gått til rettslig inkasso blir plassen sagt opp. Den aktuelle enhet fatter da vedtak om oppsigelse.

• Etter oppsagt plass må foresatte søke plass på nytt.

Det er styrer i barnehagen som er innkrever. Det vil si at det er som skal kontaktes i forbindelse med forsinket og manglende betaling, herunder avtale om nedbetalingsplan og lignende.

Etter 2. purring oversendes saken til Kredinor, som overtar oppfølgingen av saken.